Radiocoaching

Als radio-dj heb je natuurlijk ideeën, doelen en dromen. Maar weet jij ook welke stappen je moet zetten om dat te kunnen realiseren/ behalen? Hoe zorg je eigenlijk dat de verschillende jingles en andere vormgevingselementen iets bijdragen aan jouw programma ipv dat ze enkel voorbij komen?
Heb je weleens gehoord van het LTMA en wat dat voor jouw programma en jouw omroep betekent? En hoe zorg je dat jouw programma dankzij het LTMA iets toevoegt aan jouw zendgebied?
Welk gevoel wil jij aan je luisteraars geven en met welk gevoel wil jij de radiostudio straks uit kunnen lopen? Weet jij hoe je de principes van het radio maken in moet zetten om een betere programmamaker/ radiopresentator/ dj te worden?
Boek een coachingsessie waarbij je op basis van jouw uitzending, jouw behoefte waardevolle feedback en tips krijgt die jij kan inzetten om het beste uit jezelf te halen.

Een coachingdag voor alle programmamakers bij jouw omroep organiseren kan ook!

Vraag naar de mogelijkheden

Radioconsult

Als jij de radio aanzet, zet je deze dan op jouw eigen lokale omroep waar je vrijwilliger bent? Vind jij dat jouw lokale omroep alles doet om iedereen in het zendgebied aan te spreken? Herken jij jouw gemeente en omgeving terug in wat jij hoort op de radio of  klinkt het als elke andere willekeurige radiozender?

Volgens de mediawet zijn lokale omroepen verplicht om een lokaal toereikend media aanbod te verzorgen, zo moet onder andere de inhoud van programma’s gaan over de “habitat” van de luisteraar en zijn er eisen voor de redactie/ journalistieke tak van de omroep. Maar in de praktijk blijkt dit vaak of onhaalbaar of moeilijk vol te houden.

Voorheen waren lokale omroepen verplicht om te voldoen aan de ICE normering, waarbij ruim 80% van de inhoud van programma’s over informatie, cultuur en educatie in het zendgebied van de omroep moest gaan. Veel omroepen hadden en hebben (zelf nu met de LMTA) moeite om dit vol te houden om het minimale aan te vinken. Logisch, want de meeste programmamakers draaien liever muziek en willen geen tijd verspillen aan voor hen onbelangrijke informatie.

Hoe kan je dan als omroep voldoen aan het lokaal toereikend media aanbod?

Dat is de vraag, draai je het blokje met regionieuws of agendaberichten vaker? Draai je muziek van regionale artiesten? Verplicht je je programmamakers om de lokale informatie die de redactie verwerkt in hun programma mee te nemen? 

Het zal ongetwijfeld een negatieve reactie oproepen bij veel programmamakers die graag plaatje praatje willen zoals ze dat op zenders als 3FM, QMusic of Radio 10 horen. Want wie weet draaien zij tenslotte ook wel ooit op een van de landelijke zenders. Dan doet de lokale informatie er toch helemaal niet meer toe? Maar kan je dan voldoen aan het LTMA? Met enkel informatieve programma’s, regionieuws, lange interviews en dit een paar keer per dag herhalen om te compenseren voor de plaatje praatje programma’s waar vooral gesproken wordt over wat er in de rest van de wereld gebeurd of wat het shownieuwtje van de dag is?  Graag help ik jouw omroep om alles op een rijtje te zetten om te professionaliseren en het LTMA te behalen. 

Vraag nu om een consult waarbij we samen kijken hoe jouw omroep sterker kan worden en volledig kan voldoen aan het LTMA

Een kennismaking plannen?

GET IN TOUCH